“Mindfulness is awareness that arises through paying attention, on purpose, in the present moment, non-judgementally”

- Jon Kabat Zinn-

 

MINDFULNESS

MINDFULNEESS IS...

Mindfulness wordt wel gedefinieerd als: 'Bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen'. Wanneer je deze vaardigheid traint, kan je beter waarnemen wat zich in je geest en in je lichaam voordoet, zonder dat dit direct anders hoeft te zijn. De onophoudelijke gedachtestroom met gevoelens, verantwoordelijkheden, zorgen en eisen zorgt er regelmatig voor dat je weinig rust ervaart. Wanneer je worstelt met stress, pijn of ziekte wil je vaak dat de dingen anders zijn dan dat ze op dat moment zijn. Als je hierdoor komt vast te zitten in niet behulpzame patronen vraagt dat veel energie. Door Mindfulness te beoefenen ontwikkel je de vaardigheid om volledig aanwezig te zijn in elk moment. Hierdoor leer je om anders om te gaan met de uitdagingen van het leven. Dit kan de kwaliteit van je leven aanzienlijk verbeteren.

BEWUST AANWEZIG ZIJN 
Bij mindfulness geef je bewust je aandacht aan je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties. Een groot deel van ons leven doen we het tegenovergestelde en handelen we 'op de automatische piloot'. De kans is dan groter dat je je minder bewust bent van je handelingen. Hierdoor kan het gevoel ontstaan dat je word geleefd. Door aandacht geven te beoefenen kan je jezelf de ruimte geven om te handelen vanuit een groter gevoel van vrijheid.

ZONDER OORDEEL 
De belangrijke vaardigheid oordelen geeft je het vermogen grenzen te stellen en keuzes te maken. Maar wanneer je automatisch vanuit een bepaald oordeel handelt kan je oordeel ook een obstakel zijn. Bijvoorbeeld omdat je onbewust gebruik maakt van eerdere ervaringen die mogelijk niet passen bij de huidige situatie. Door deze bril kleur je, je visie en kan de aandacht voor andere aspecten van een situatie vertroebelen. Mindfulness nodigt je uit om zonder oordeel naar het moment te kijken. Op deze wijze geef je jezelf de mogelijkheid om te zien wat zich daarin voordoet. Dit kan leiden tot keuzes vanuit aandacht en bij uitdagingen van het leven ons welzijn ondersteunen.

 

OORSPRONG

Mindfulness combineert Westerse psychologie met Boeddhistische vormen van meditatie en yoga. Een bepaalde religieuze context is niet aanwezig bij Mindfulness. Het kan worden ingezet op een makkelijk toepasbare, praktische manier. Door meditatietechnieken gericht op de adem of op het lichaam, bijvoorbeeld door lichte yoga oefeningen, wordt Mindfulness getraind. Uit wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat de achtweekse training een effectief instrument is om stress te reduceren. 

OVER MINDFUL CHOICES

 

MERETE GERHARDS - REINEKE, OPRICHTER MINDFUL CHOICES

Mindfulness kreeg een plek in mijn leven toen ik naast een drukke baan als docent in het HBO onderwijs een Master Onderwijskunde ambieerde en me afvroeg hoe ik deze stressvolle jaren zou gaan overleven. Na de training Mindfulness gooide ik mijn leven om en maakte nieuwe keuzes. Inmiddels begeleid ik mensen die meer rust in hun hoofd wensen, de behoefte hebben zich zelfbewuster te voelen en beter hun grenzen willen bewaken. Mijn hart ligt bij het ontwikkelen en geven van trainingen die deelnemers kunnen ondersteunen in het ontwikkelen van inzicht waardoor ze duurzamere keuzes in hun leven kunnen maken. Voor mij is mindfulness het beoefenen van aandacht hetgeen leidt tot een plezieriger en bewuster leven. Deelnemers waarderen mijn prettige wijze van begeleiden, deskundig, liefdevol, rustig en zonder oordeel.

Naast mindfulnesstrainer werk ik bij IKcircuLEER, geef ik docententrainingen in het onderwijs en studeer ik in deeltijd onderwijskunde aan de Universiteit van Utrecht.
 

Ik woon in Loenen aan de Vecht met mijn man (huisarts) en twee labradors en ik ben een trotse moeder van drie prachtige kinderen, die alle drie in Amsterdam wonen en werken of studeren.

 

TRAININGEN

Bij mijn mindfulnestrainingen leer je beter om te gaan met uitdagingen, beter voor jezelf te zorgen en gemakkelijker ontspannen, wat je helpt in je leven. Doordat er een hogere mate van bewustzijn komt, kan je beter je grenzen bewaken. Centraal voor de verandering staat de ontwikkeling van inzicht.  Mindful Choices biedt verschillende mogelijkheden om een mindfulness training te volgen.
In een groep, individueel of op school.

01

Introductie workshop

Ben je nog niet bekend met mindfulness en wil je meer weten over hoe jij het kan toepassen in jouw leven. Tijdens de introductieworkshop van twee uur krijg je waardevolle informatie en praktische tips die je gelijk kan toepassen.

2 uur - €15,-

02

8-weekse mindfulnesstraining 

Dit betreft een 8-weekse training in een kleine groep (max. 12 personen), waarbij je middels oefeningen (huiswerk) leert om beter in het hier en nu te leven en van daaruit keuzes te maken. 

8 x 2,5 uur + één oefendag à 5 uur - €445,- (incl. BTW) of via werkgever: €495,-(excl. BTW)

03

Individuele training

Indien je voorkeur uitgaat naar individuele sessies, kan je ervoor kiezen om een 8-weekse training te volgen van 75 minuten per training.

8 x 75 min - €595,- (incl. BTW)

of via werkgever: €695,-(excl. BTW)

04

5-weekse mindfulnesstraining (onderwijs)

Dit betreft een training voor studenten (18+). Gedurende 5 weken krijg je in 1,5 uur durende sessies oefeningen passend bij de belevingswereld van jong volwassenen.

Groepsgrootte en prijs in overleg

 

REVIEWS

'De training Mindfulness bij Méréte heb ik als een cadeau voor mezelf ervaren. De opbouw van de training zit goed in elkaar en Méréte heeft alles met aandacht verzorgd en voorbereid (inclusief de lekkere versnaperingen tijdens de pauze). De uitleg tijdens de training is goed gedoseerd en Méréte heeft veel kennis die zij graag met de deelnemers wil delen. Zij zorgt voor een prettige sfeer waarin warmte, rust en veiligheid bovenaan staan. De interactie met de deelnemers is zeer open, betrokken en persoonlijk. Ik heb veel van deze Mindfulness training geleerd. Persoonlijke inzichten, waaronder, dat je altijd een keuze hebt in verschillende situaties, dat klinkt logisch, maar voor mij helpt het om lastige situaties beter aan te kunnen. Daarnaast heb ik een begin gemaakt om meer rust en ruimte in mijn hoofd te krijgen, ik blijf mij ook na de training hierin verdiepen om dit verder in mijn leven te integreren. Ik raad het iedereen aan om deze training bij Méréte te gaan volgen!' -  Caroline

'Tijdens de training heb ik geleerd om anders met stemmingen en gedachten om te gaan en om mijn dag er minder of helemaal niet door te laten leiden. Merete is een duidelijke spreekster met een open en rustige houding.' -  Dirk 

'Met geduld en aandacht maakt Merete je wegwijs in de rijke inzichten die Mindfulness biedt. In dit traject daagt ze je uit of geeft ze je net dat zetje in de rug om stapsgewijs te leren om stil te staan, aandacht te schenken en te berusten met al dat wat er is. Haar persoonlijke begeleiding is opbeurend en motiverend. De cursusavonden zijn hierdoor een cadeau aan jezelf. Ik kijk hier met een warm gevoel op terug.'

Joost

'Een aantal maanden geleden kwam ik in contact met 'Mindfulness' wat flink in opmars is in Nederland, Europa en de VS. Ik ontmoette Merete Gerhards en wist onmiddellijk dat ik de training bij haar wilde doen. De training heeft mij meerdere inzichten gegeven, die me dagelijks een dienst bewijzen. Ik heb geleerd om anders met stress om te gaan. In plaats van dat stress zo hevig is dat het bezit van me neemt, kan ik er, met een beetje moed, bewust afstand van nemen en als een waarnemer er naar kijken. Wat blijkt:  Ik heb een keus! Ik ben NIET de stress. Het lukt mij nu heel aardig om rustig te blijven. Dat geeft mij een gevoel van competentie;  ik ben dus klaarblijkelijk in staat om mijn werkelijkheid een andere invulling te geven en om in mijn controlekamer te gaan zitten! Verder heb ik ervaren dat ik vriendelijker en milder over mezelf mag denken.  En tot slot voor degenen onder ons die, zoals ik, met lijstjes werken en een enorme druk voelen om alle punten achter elkaar af te werken, heb ik geleerd om het te doseren over een langere tijd en mezelf een paar maal per dag, 5 à 10 minuten time out te gunnen. Het doet wonderen.  Mijn leven is er zo veel bewuster en gemakkelijker door geworden. Omdat de training in een groepsverband werd gegeven konden we over onze valkuilen praten, de missers relativeren en ook plezier met elkaar maken. Iets wat ik niet had ervaren
als ik een boek over mindfulness had gelezen. Daarnaast heeft de training een perfect opbouw. Er valt veel meer over te zeggen en te beleven, maar daarvoor moet je echt zelf de training doen.' - Luci

AGENDA

 

2019-2020

Introductie workshop

Datum: dinsdag 26 november 2019

Tijden: 19.00 - 21.00 

 

8-weekse mindfulnesstraining

Data: 7, 14, 20, 28 januari, 4, 10, 18 en 25 februari 2020 (data zijn onder voorbehoud)

Tijden: elke dinsdagavond van 19:00 tot 21:30 uur m.u.v maandag 20 januari en 10 februari

Oefendag: zaterdag 15 februari van 10:00 tot 15:00 uur

Extra oefendag (voor deelnemers die de mindfulnesstraining hebben afgerond of ervaring hebben met mediteren)

Data: zaterdag 11 januari 2020

 Tijden: 10:00 tot 12.30 uur Kosten: €35,- 

 

Datum: zaterdag 2 november 2019 en 15 februari 2020

Tijden: 10:00 tot 15.00 uur Kosten: €55,- 


Mocht de prijs een obstakel zijn dan kun je met mij overleggen. Per training is er één plek voor iemand met beperkte middelen om tegen een gereduceerd tarief deel te nemen.Voorafgaand aan de training vind er een kennismakingsgesprek van 30 minuten plaats.

MELD JE AAN

 

VERGOEDING

 

ZORGVERZEKERING

Meerdere verzekeraars vergoeden van mindfulness in het aanvullende pakket. De vergoeding (check de polis voor het precieze bedrag), betreft een tegemoetkoming in de kosten van een 8-weekse MBSR of MBCT voor verzekerden van 18 jaar en ouder. Op www.zorgwijzer.nl staat een actueel overzicht van zorgverzekeraars die een (deel van) mindfulnesstraining vergoeden. De Mindfulnesstrainster, Merete Gerhards, is vanaf januari 2018, aangesloten bij een door de zorgverzekeraar erkende beroepsvereniging, de vereniging voor MBSR/MBCT/ Mindfulnesstrainers (VMBN) en is gecertificeerd lid (cat. 1) van de VMBN.

VIA WERKGEVER

Bijna alle werkgevers hebben een budget preventie, een ziekteverzuimbudget en /of een budget persoonlijke ontwikkeling. Ook kan er binnen grotere organisaties een beroep worden gedaan op bedrijfsmaatschappelijk werk. Mogelijk is de werkgever bereid te investeren in mindfulness door de Landelijke campagne: Herken de druppel, check je werkstress, www.campagne.arboineuropa.nl.

VIA ARBODIENSTEN 

Werkgevers via arbodiensten benaderen, via bedrijfsartsen en brancheorganisatie (bv. BOA, Arbouw) is een mogelijkheid.

 

VIA UVW

Het is de moeite waard voor mensen met een uitkering om te onderzoeken of het UWV een deel van de kosten voor een training kan betalen. Van belang is dan goed te motiveren hoe een mindfulnesstraining kan bijdragen aan het (sneller) vinden van een baan en aan het goed blijven functioneren in een baan.

VIA GEMEENTE

Het ondersteunen van mantelzorgers is voor veel gemeenten een speerpunt nu door de bezuinigingen in de zorg veel zorgtaken op de schouders van mantelzorgers komen. Je kunt een beroep doen op WMO gelden. Sommige zorgverzekeraars vergoeden ook een deel van een MBSR voor mantelzorger.

VIA ARBEIDSINTEGRATIE

De Amersfoortse vergoedt in principe 100 euro. Vraag echter goed door op de voorwaarden. De Ohra vergoedt alleen een individueel traject op basis van een diagnose van een arts. Menzis biedt vergoeding voor mantelzorgers als ze een aanvullend pakket hebben.

*VERMELDEN BIJ ZIEKTENKOSTENVERZEKERING:

Vereniging Mindulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen (VMBN) 

Registratienummer: 20171114

 

Contact

merete@mindfulchoices.nl
+31 6 15 05 32 93
KvK 69624143

© 2018 MINFDUL CHOICES | ALL RIGHTS RESERVED